Vijftig jaar geleden: vrachtschip de Ping An strandt bij Ter Heijde

November 1965. Grote drukte op het strand van Ter Heyde.  Het lijkt wel hoogzomer, maar het is ijskoud. Wat is er aan de hand?  Wat verderop in de richting Kijkduin ligt een kolossaal schip op het strand. Iedereen wil het zien. Het is de Ping An. Na vijftig jaar zien velen het nog haarscherp op hun netvlies.  Het lag er tot augustus 1966.

Het is dinsdag 23 november 1965. De weerberichten zijn aanvankelijk niet verontrustend.  Tijdelijk dooi, krachtige, tijdelijk stormachtige zuidwesten wind, draaiend naar noordwest. Aanvankelijk bewolkt met tijdelijk sneeuw of regen, later opklaringen maar ook enkele  buien. Maar dat verandert in de loop van de dag. Er is ineens zwaar weer op komst. Reden voor de Chinese kapitein van het nog maar een half jaar onder Liberiaanse vlag varende vrachtschip Ping An om toch ongerust te zijn. Want hij  heeft machineproblemen, die het schip opliep vlak nadat het  de monding van de Nieuwe Waterweg heeft verlaten. Een reparatie bij de RDM is kennelijk niet goed genoeg uitgevoerd.

ZWARE STORM

De Ping An op drift geraakt in zware storm

De Ping An op drift geraakt in zware storm

Terwijl  zijn schip op de toch al wat woelige zee dobbert, merkt hij naar mate de nacht vordert, dat het steeds harder gaat waaien en het duurt niet lang meer of er staat een zware storm. De windkracht neemt in de loop van de nacht toe tot 10. Het 9824 ton metende schip is daardoor weldra weerloos tegen de hoog oprijzende golven.  Het duurt niet lang of  het gigantische schip slaat – voortgestuwd door de ziedende storm – los van de ankerkettingen. Het raakt op drift. En drijft steeds sneller op het zich tegen de ochtendlucht aftekenende kerkje van Ter Heijde af. Paniek bij de achtenveertig bemanningsleden. De kapitein slaat alarm.  Dan kwakt de wind het schip even ten noorden van Ter Heijde op een zandbank niet ver van het strand. De bodem kraakt vervaarlijk, het schip maakt water.

Vlak aan zee in Ter Heijde woont Wim Voois (28). Hij hoort van het weer en gaat eerder van zijn werk naar his, omdat zijn vrouw zich niet happy voelt bij stormweer. Wakker geworden van het lawaai staat hij om drie uur op en ziet dat het schuim van het zeewater over het duin tegen de huizen sloeg.,, Pal voor mijn huis ‘’, zo vertelt hij in een brief aan het Historisch Archief Westland, ,,zag  ik allerlei lichten opdoemen’’. Het dring t al gauw tot hem door, dat dit de lichten van een schip moeten zijn. Hij kleedt zich aan en zie op het strand ook andere Heijenaars rondlopen. Hij hoort al gauw dat het om een van zijn ankers lossgeslagen vrachtschip gaat dat Ping An heet.

Zowel in Hoek van Holland als in Ter Heijde komen de redders van de Koninklijke Zuid-Hollandse Maatschappij  tot Redding  van Schipbreukelingen zo snel mogelijk in actie. Schipper Van Seters en de bemanning l van de gloednieuwe reddingsboot Koningin Juliana ij slaagt er in om via de lijn de 26 bemanningsleden te redden.. Het schip probeert ook nog de Ping An in zee te houden, maar de vliegende storm heeft het al te ver in vallend water  geduwd. Omdat de radioverbinding met de Ping An uitvalt , is het onmogelijk verder nog overleg te plegen met de kapitein over de redding.

STOERE REDDERS

Massale belangstelling op het strand bij Ter Heiijde

Massale belangstelling op het strand bij Ter Heiijde

Ir. Peters van het Hoogheemraadschap van Delfland die ’s morgens om half zes is gewaarschuwd door P. R. de Jong van de reddingsmaatschappij heeft onmiddellijk zijn manschappen in Ter Heijde opgeroepen.  Al gauw staan deze stoere redders klaar om in actie te komen. Dank zij een nieuwe toegangsweg over het duin kunnen ze het strand gemakkelijker dan voorheen met hun boot  bereiken. Alles is binnen een half uur gebruiksklaar. Schipper A. Troost voert het commando over de twee matrozen J. Zeeman en A. van Antwerpen. Aan het stuur zit C. de Zoete. H. van der Pot moet tot zijn spijt thuis blijven, hij is ziek. A. en C. Louwe en W. Vervloet  trekken met een tractor de reddingsvlet op het strand de zee in, klaar om weg te varen en om hem later weer het strand op te trekken. De vele uit het dorp toestromende  toeschouwers zien hoe de mannen daarbij door de opkrullende golven drijfnat worden.

PER STOEL

Schipper Troost heeft aanvankelijk het plan om de Chinese bemanning  ‘per stoel’  van boord te halen. Daarvoor wordt met een schiettoestel een lijn over het schip geschoten, die de bemanning dan moet vastmaken en gebruiken als een kabelbaan. De lijn komt prima op het schip terecht, maar de chinezen  begrijpen niet wat ermee wordt bedoeld.  In plaats van de lijn aan te trekken, zodat ze de stoel op het schip kunnen overhalen verlengen ze de  kabel met een andere lijn.  Waarop Troost besluit ze toch maar met de reddingsvlet van het schip te halen. Zo weet hij tweeëntwintig Chinezen  te redden.  De sleepboten – de Scaldia uit Vlissingen en de Schelde uit Maassluis liggen standby maar kunnen niets meer uitrichten.. Want de  woedende golven en de snijdende wind duwen het schip steeds verder het strand op. Tot het enorme gevaarte doodstil, maar majestueus rechtop blijft liggen.

Vanuit Ter Heijde lag het schip in noordelijke richting op het strand

Vanuit Ter Heijde lag het schip in noordelijke richting op het strand

PRIKKELDRAAD

Razendsnel verspreidt zich het nieuws over de stranding van het kolossale schip de Ping An door het hele Westland. En al gauw is het op het strand van Ter Heijde  net zo druk als op een mooie zomerdag. Niemand stoort zich de eerste dag aan geplaatste borden met waarschuwingen of verboden of aan hekken met of zonder prikkeldraad. Zonder meer nemen de nieuwsgierigen dit soort hindernissen in de duinen om toch maar gauw bij het schip te zijn. Dat is altijd nog wel een aardig stukje richting Kijkduin. Langs de toegangswegen staan overal auto’s geparkeerd. Velen honderden zijn zo strafbaar bezig en riskeren een proces-verbaal.  Restaurants in Ter Heijde doen plotseling goede zaken. Vooral in het eerste weekeinde na de stranding van de Ping An. In café De Sport aan de Strandweg heeft de eigenaar dan ook handen vol werk met het aandragen van koffie, erwtensoep en allerlei andere dranken voor de talrijke bezoekers. Het is ook hier dat de eerste geredde schipbreukelingen op verhaal komen. Journalisten, televisiemensen en anderen vullen met de Chinese bemanningleden het etablissement. Niemand kan ze verstaan, zelfs de kapitein spreekt bijna geen woord Engels. Ook andere zaken profiteren van de onverwachte drukte aan het strand.

Al gauw blijkt, dat het schip niet meer in de vaart zal komen. De berging van het schip is nog een langdurig karwei. Het is ter plekke gesloopt, een werk dat pas op de laatste dag van augustus 1966 is voltooid.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.